تیرخلاص دولت به اتحادیه حمل ونقل شهری


درابتدای شروع قیام  مردمی علیه استبدادشاهنشاهی تنهاشوروهیجان انقلابی وتفکرمذهبی یاشعارهاوراهپیمایی هاباعث سقوط رژیم نشدبلکه رهبری تیزهوش علاوه برجنگ روان وبی اعتبارکردن حکومت باجلب نظراتحادیه وسندیکاهای کارگری وتشویق آنان اعتصاب کارزاربزرگ اقتصادی با رژیم به راه انداخت خصوصادرصنعت نفت که شاهرگ حیاتی درآمدشاه بودوبابسته شدن شیرهای نفت عملادولت وقت فلج گردیدازسوی دیگرتامین سوخت موردنیازمردم درفصل سرماوازکارافتادن نیروی محرکه صنایع وحمل ونقل عمومی ضربه مهلک دیگری برپیکره متزلزل حکومت شاه زدسپس اعتصاب کارکنان شرکت توانیرودیگرشرکتهاوصنایع موجبات تنفربیشترمردم ازرژیم رافراهم وسقوط آن راتسریع نمود.صفهای طولانی مردم برای نفت وبنزین ،خاموشیهای مکرر،فلج شدن اقتصادوادارات خالی شدن خزانه دولت باکاهش شدیدمنبع درآمدنفتی،برزمین ماندن امورات اداری ،مالی ،کاری ،رفاهی،حتی درمانی،توجه دولت به یک قشرخاص وتبعیض وبی عدالتی وخفقان مردم راکه ازرژیم سرشکسته شده بودندوازنظررفاهی واقتصادی هم به ستوه آمدندبارهبری پیرجماران تیرخلاص شاه دربهمن سال57زده شد.حال بی انصافی است اگرنقش بسیارمهم اتحادیه هاوسندیکاهاوبازاریان درانقلابی بزرگ کمررنگ جلوه داده شودوای بسا که درراه انحلال آنان قدم برداشته شود.این مقدمه برای یادآوری اهمیت تشکلهای کارگری واتحادیه هابودچندروزپیش لایحه چندده صفحه ای مدیریت شهری رادرسایت کابینه دولت تدبیرمطالعه کردم که فوایدونقطه نظرات خوب وعالی درآن بودولیکن درچندبندازاین لایحه درصورت تصویب نابودی وحذف اتحادیه های حمل ونقل باردرون شهری رادرکلانشهرهادرپی دارد.یعنی نیم قرن تجربه اتحادیه حمل ونقل شهری درکلانشهرهابخصوص درتهران باانبوه خودرو ها وموتورسیکلت هابه بادفنامی رود.دربند11فصل هفتم آمده است: - صدور مجوز تأسيس مؤسسات و شرکتهاي حمل ونقل  بار و مسافر درونشهري و نظارت بر عملکرد آنهابرعهده شهرداری است.  این بدان معناست که تاکسیرانی و#اتحادیه وانت باروپیک موتوری تهران واتحادیه های حمل بارسنگین باتشکیلاتی درحدودنیم قرن سابقه وتجربه تیرخلاصشان زده شده وهمه کارهابه دست شهرداری خواهدافتاد. اینکه شهرداری درتقلیدازاروپائیان که همه اموررادردست داردچنین قصدی نموده نکوهیده نیست امااینکه تنهاراه نفس کشیدن اتحادیه های قانونمندکه براساس قانون مفصل ومستدل نظام صنفی شکل گرفته اندرابسته اندجای سوال دارد.بایک دست که هزارتاهندوانه نمی توان بلندکردشاهکارشهرداری رادربرقراری چنین شرکتهای حمل ونقلی مانندبادپاوتندباددیده ایم که به چه نحوافرادصنفی درآن بکارگیری ودارای مجوزمی شوندونحوه خدمت رسانی آنان چگونه است.بدنیست که ذکرکنم ازخدمات هردوگروه شرکتهای تابعه شهرداری وتابعه اتحادیه وانت باروپیک موتوری استفاده کرده ام وتفاوت فاحشی بین آنان وجودداشته است بقول دوستی که می گفت برای اخذجوازکسب به اتحادیه وانت باروپیک موتوری تهران درخیابان ابوسعیدمراجعه کردم سیستم اداری منظم وباقائده ای برقراربودکه مراازفیلترهای مختلف قانونی مانندتشخیص هویت نداشتن سوپیشینه واعتیادومعلوم بودن وضع مکان وامکانات ردکرده وبعدازتحقیقات وبازرسی اتحادیه تازه نوبت بازدیدوتاییداماکن ناجاوپلیس می رسیدباخودگفتم احتمال خطاوخیانت درامانات مردم بااین سازوکاربسیارکاهش می یابددرنهایت به یکی ازشرکتهای تحت مجوزشهرداری هم مراجعه کردم بسیاری ازآن مقررات وپایشهاوجودنداشت وخیلی راحت می شدمجوزگرفت اماهزینه های ماهیانه وسالیانه گزافی درعوض دریافت می شد.کاش می شدتعدادتخلفات وبزه های منتصب به این دوگروه راباهم سنجید.علت این تفاوت فاحش دریک اجراچیست شایدسابقه طولانی اتحادیه درامرحمل ونقل ونیزدست اندرکادرهمین مشاغل که درانتخابات ازبین افرادهم صنف مسئولان انتخاب می شوندطبیعیست که هم ازمشکلات ومعضلات آن آگاهندهم ازکاستی هاومحاسن وزیروبم کاررامی دانند.امامتولیان شهرداری معمولاازبین افرادی فاقدسوابق اینچنین وستادی انتخاب می شونددههاسال تجربه رانیزدرمقابل اتحادیه هاکم دارند.حال غول شهرداری درمقابل پیکره نحیف اماکاردان اتحادیه هاقرارمی گیردواین وسط حقوق اعضای زحمتکش وکم توقع آنان موردتهاجم واقع می شود.بدنیست که دولت محترم درصورت پیشنهادیک لایحه جوانب وعواقب آن رابسنجدوهمچنین مخالفت آن ویاموازی بودنش باقوانین تصبیت شده دیگرمانندقانون نظام صنفی راهم درنظربگیرد.تاهم ازموازی کاری جلوگیری شودوهم ازبروززمینه های فسادورانت. درآخربایدبه موجودیت اتحادیه هابعنوان انسجام دهندگان اقشارمختلف صنفی که سهم بزرگی درپیروزی انقلاب هم داشتندوهنوزهم درصحنه اقتصادمقاومتی بسیارفعالنداحترام گذاشت وآنان راحفظ نمود

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اقلیت خائن اکثریت نادان

جهل مردم

قصه مابه سر رسید