تبعیض درآلودگی هوا
درخبرهای امروزیکی ازمسئولان محترم گفت امسال کلا16روزهوای سالم درتهران داشته ایم فکرش رابکنیددرده ماه یاسیصدروزفقط 16روزسالم آنهم نه هوای پاک بلکه سالم که مقدارمعینی دودوریزگرددرآن هست ولی هولناک نیست!!!
درشهرهای صنعتی وشلوغ دیگرهم وضع برهمین منوال است اوضاع اسفناک تبریز،اصفهان،اراک.
اماچرادراستانهای دیگرجزآلودگی گردوخاک که ارمغان طبیعت ویران شده است آلودگی ناشی ازصنایع وخودروهابسیارکمتراست آنقدرکه به وضع هشدارنمی رسدمگربخاطرگردوغبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جوابش ساده است شهرهای تهران وتبریزواصفهان واراک پارتی دارندکه دارای دود وآلودگی ناشی ازصنعت وخودروهای بیشمارهستند!!!!!!!!!!!!
علت این حرف چیست کارمان بجایی رسیده که به آلودگی این شهرهاهم حسادت کنیم؟؟؟؟
بله اززاویه دیدی که من نگاه کردم حسادت هم دارد.نزدیک به25استان آلودگی هواماننداین چهاراستان رابخودندیده اندچرا؟؟؟
برای اینکه اکثریت صنایع مهم واشتغال زاوباارزش والبته مخرب هوا ومراکزدرمانی واداری وآموزشی عمده دراین چندشهرآلوده است.
برای اینکه استانهای محروم وجنگزده غرب کشورمانندکرمانشاه وایلام وکردستان وخوزستان که 8سال زیرباران موشک وبمب وگلوله بودندنیازی به صنایع عظیم واشتغالزاندارندجوانانشان کارودرآمدورفاه نمی خواهندمردم سیستان وفارس وکهکیلویه هم همینطوراگربخواهندبایدبه تهران واراک وتبریزواصفهان کوچ کنند.
اگرآموزش ویادرمان بهتربخواهندنیزبایدبه همین چندشهرکوچ کننداگرکارهای اداری وقضایی مهم داشته باشندبازهم همینطور.
طبیعیست وقتی هرچه صنایع عظیم وخوردکلان ودانشگاههای معتبروسیستم اداری ودولتی وقضایی ودرمانی وامکانات بسیاراست دراین چندشهرمتمرکزشده وگاه وبی گاه نیمچه امکانات غیرقابل مقایسه ای به دیگرشهرهااختصاص می یابدعواقبی هم درپی دارد.
سیل بیکاران روانه آنجامی شودبیماران ومحصلان ودادخواهان ووو. به این شهرهاهجوم می آورنداین افرادخوراک پوشاک وسیله نقلیه شغل ،مسکن ودرمان وامکانات میخواهندبرآورده کردن این خواسته هانیزمنجربه این می شودکه جمعیت دههامیلیونی درتهران موج می زندهمه درتلاش برای داشتن خودروشخصی اند دولت درتلاش برای تامین اشتغال شرکتهای خودروسازی برای خالی کردن جیب مردم وپرکردن خیابانهاازخودردرتلاشندمیلیونهاخودردودتولیدمی کندهزارکارخانه آلودگی هواوآلودگی های صوتی ومحیطی راسبب می شوندبیماری گسترش می یابد.
دراین میان میلیاردهادلارصرف ساختن جاده وپل وتونل برای تسهیل ترددخودرومی شودومیلیاردهانیزتوسط دولت وام داده می شودکه خلایق تاخرخره زیرقسط بروندخودروهای ته انبارایران خودرووسایپارابخرند.نتیجه این بلاهاست که می بینیم.
اگراین صدهزارخودروکه فقط ظرف6روزباوام 25میلیونی فروش رفت به اضافه هزینه ساخت یک پل یاتول وجاده دراین شهرهابه تعویض خودروهای فرسوده اختصاص می یافت نیمی ازمشکل تهران حداقل حل می شدیعنی درکمترازیک ماه چندصدهزارخودربسیارمخرب هواباخودروهای کمترآلوده سازجایگزین می شد.
وچون خودرویی اضافه نشده ودرازای آن یکی ازرده خارج شده نیازمندآنچنان هزینه ای برای تامین جاده وپارکینگ وغیره برای آنان نیستیم.
امامتاسفانه سیاستهای موردنفوذخودروسازوپیمانکارراه وتونل سازوغیره به چیزدیگری نظرداردوملت بایدفقط چشم امیدبه باد وباران داشته باشندحالاماهی دادبزنیم تمرکززدایی ازصنعت،درمان،دولت،ادارت وامکانات وتقسیم عادلانه وعاقلانه آنهادربین اقصی نقاط کشور.حتماصلاح نیست اینطورباشد والله اعلم
نظرات