عیدقربان
عیدبزرگ مسلمین ازراه می رسدهمان که ابراهیم خلیل الله بجای اسماعیلش
گوسفندی قربانی نمود.خداوندبزرگ ابراهیم پیامبررابه اهداکردن بزرگترین سرمایه اش
که همان فرزندش اسماعیل بودفرمان دادواودراین امتحان بزرگ نمره قبولی گرفت واقدام
کرداماذات مقدس الله که نیازی به قربانی
فرزنداونداشت تنهاآزمودن ابراهیم هدف بودلذاگوسفندی بجای اوفرستادکه پدردرعوض
پسرآن راقربانی نماید.این رسم برقراربودوهم اکنون نیزهست باکمی تفاوت که سوالاتی
درموردچندوچون اجراوصرف میلیونهاگوسفندمخصوصادرسرزمین عربستان پیش می آید.عده
بسیاری رامی شناسم که دراین اوضاع بسیاربداقتصادی که مردم درخریدن مرغ هم مشکل
دارندبه نام عیدقربان گوسفندی خریده وذبح نموده وبعدازبه سیخ کشیدن وکباب
وسورلذیذمقداری ازآن راهم بعنوان نذربرای خویشاتن یادوستان معمولامتمول خودمی
فرستند.این عمل یابرای نشان دادن وضع مناسب مالی یاچشم هم چشمی یاابرازارادت
وبقولی پاچه خواری یاحتی نیت قربت
الی الله است.اماواقعافلسفه قربانی آیااین بودکه عده ای فقیرحسرت بخورندوشرمنده فرزندانشان
شوندوعده ای دیگردودکباب ویخچال پرگوشتشان چشم خلق راکور؟؟؟؟
جدای ازاینکه دیگراسماعیلی برای ذبح وجودنداردکه بجایش گوسفندسرببریم
وجدای ازاینکه فرسنگهاازهدف اصلی آن دورافتاده ایم چندسوال پیش می آیدکه
اگرماقصدقربه الی الله داریم ودستمان به دهن خودمی رسدچراازقربانی گرانقیمت خودسهمی
به فقراوآبرومندان مستضعف نمی دهیم؟؟؟؟
دوم اینکه درموسم میلیونی حج که هرکدام ازحاجیان هم گوسفندی درسرزمین
وحی می کشنداین هزینه گزاف ولاشه های بیشماربه دست چه کسانی می رسد؟؟؟؟
شنیده ام که گویابرای کشورهای فقیرآفریقایی فرستاده می
شوداماهرگزندیدم که میلیونهافقیرکشورخودم ازقربانی حجاج کشورخودم سهمی برده
باشندکاش راهی باشدکه این عمل راحجاج درکشورخودبجای آورندوبیش
ازدههاهزارگوسفندقربانی به دست فقرای خودمان برسد.
اگرچه شخصاوقتی به سیلاب خون گوسفندان بی زبان درکشتارگاه فکرمی کنم
حالم بدمی شودوهروقت توان داشته ام بجای گرفتن جان یک حیوان بیگناه معادل ریالیش
رابه مصرف آنچه درست پنداشته ام رسانده ام وهرگزنمی توانم دلم رابه ریختن خون
جانداری راضی کنم.ابراهیم ع بجای جان فرزندش جان گوسفندراتقدیم کردمن بجای جان که
چنین کنم؟ برای کشتنن نفس اماره خودجان بی زبانی رابگیرم؟
شایداسماعیل دراین زمان مالی باشدکه دل کندن ازآن سخت است اماگره
ازکاربسته بیمارناتوان یاگرسنه ای فقیرودرمانده ای مسکین بگشاید.یاازدواجی باآن
سربگیردویامحبوسی آزادشودشایدباعث تشکیل خانواده ای بشود.شایداگرده نفرازخیردنده
کباب همین یک روزبگذرندباپول آن یکی ازمواردبالابه انجام رسد.
چه دردناک است که فلسفه عیدقربان وقربانی به جشنواره کباب وسورچرانی
متمکنین وانتظاروحسرت مستضعفین تبدیل شده.اگرفلسفه قربان همین است که من درعده
زیادی می بینم پس آنان هرروزشان عیدقربان است ومبارکشان باد.دراین مجال کوتاه حساب
بزرگوارانی که همیشه دستی درکارخیروفریادرسی به فقرادارندجداست خداوندبه آنان که
دراعمال نیکووامدادرسانی دیگران به هرنحوتلاش می کنندجزای خیروموفقیت عطافرماید.
عیدرابرای همه بخواهیم نه فقط خودمان.
عیدقربان برهمه مسلمین مبارکباد.
نظرات